zaterdag 8 oktober 2011

[CD recensie] Kasabian | Velociraptor!

So raise your glass to the ones who have passed / And the ones that got away

SOLIDE Prachtig. En deze zin in het eerste nummer, Let's roll like we used to. Geweldige opmaat naar de rest van het album, waar vanaf het eerste nummer de beats en drums je om de oren vliegen. Als vanouds zeg maar. Precies datgene wat je zou verwachten. Lekker uptempo (titeltrack Velociraptor!), fijne beats (I hear voices, met daarin de mooie zin: And midnight is coming and I wish that you were here) en zelfs de blazers zijn erbij gehaald (Re-Wired) om het verhaal op te leuken. Maar vooral brengt de band solide rocksongs ten gehore. En dat lukt ze heel goed. De muziek doet goed aan de oren, muziek en zang zijn in harmonie en dwingen tot nog een luisterbeurt. En bij iedere luisterbeurt ontdek je weer wat nieuws. Maar dat heb ik ook nog steeds bij vorige albums van Kasabian.

TRIP Maar toch is er ook iets anders aan dit album. Het is volwassener. Het is spannender. Het is avontuurlijker. Het is donkerder. Dit alles komt allemaal samen in Acid Turkish bath (Shelter from the storm). Dit nummer is wat mij betreft het hoogtepunt van de cd. Mooi intro, alsof je in een trip beland bent waar je niet uit wil. Na 6 minuten is het toch zover en heb je een reis erop zitten langs een prachtige tekst, betoverende melodieën en bizarre wendingen. De voltooiing van een geweldige trip.

BRILJANT Ik kan op de hele cd, 11 nummers lang, geen zwak moment vinden. Behalve dan dat niet de volledige ruimte op de cd benut is. Ach, ik zet het gewoon op repeat. Na het beluisteren van deze cd weet je gewoon dat je iets bijzonders gehoord heb. Ik denk dat deze cd nog vaak in mijn cd-speler spint. Van plezier! Gewoonweg briljant!

STERREN ********* [9/10]

TRACKLIST
[01] Let's roll just like we used to